Over de tijd verandert hoe de consument zijn geld besteed. Onderstaande figuren laten deze ontwikkelingen achtereenvolgens zien voor de nationale consumptie, voedingsmiddelen, genotmiddelen, duurzame goederen, overige goederen en diensten. De aandelen per categorie zijn gebaseerd op waarden in euro’s.

Nationale consumptie, exclusief bestedingen in het buitenland

Figure 1: Consumptieverdeling Nederland, hoofdgroepen

In de nationale consumptie maakt het aandeel van de Diensten een gestage opmars door. In 1995 hadden Diensten een aandeel van % in de nationale consumptie. In 2015JJ00 was dit 57,7%, een stijging van procentpunt.

Vooral de consumptie van Duurzame goederen zag het aandeel in de waarde van de nationale consumptie dalen. Deze goederen hadden in 1995 een aandeel van % in de nationale consumptie. In 2015JJ00 was dit aandeel 14,8%, voor een verschil van procentpunt.

Het aandeel van Voedingsmiddelen in de consumptie is daarmee vergeleken vrij stabiel. In 1995 hadden Voedingsmiddelen een aandeel van % in de nationale consumptie. In 2015JJ00 was dit 9,4%.

Voedingsmiddelen

Figure 2: Consumptieverdeling Nederland, Voedingsmiddelen

Genotmiddelen

Figure 3: Consumptieverdeling Nederland, Genotmiddelen

Duurzame goederen

Figure 4: Consumptieverdeling Nederland, Duurzame goederen

Overige goederen

Figure 5: Consumptieverdeling Nederland, Overige goederen

Diensten

Figure 6: Consumptieverdeling Nederland, Diensten

Bronnen

  • CBS Open Data Statline. (1)